Tema hösten 2009
SO – Samhälle och geografi
Statskick – Rättsystem – Ekonomi – Handel
Grundkursens mål att uppnå i detta moment:
* Ha grundläggande kunskaper om vårt svenska styrelseskick och hur det växt fram (sa)
* Känna det svenska rättsystemet och våra gemensamma normer i detta (sa)
* Förstå de grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på (sa)
* Kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt (sa)
Moment för att nå målen:
Rättsystem
Statskick
Ekonomi
Handel
Böcker och sidor:
Hur styrs Sverige s 218
Lag och rätt s 56
Samhällets ekonomi s 348
I fortsättningskursen ingår även följande mål:
* Kunna visa hur viktiga förändringar i samhället såsom industrier, globalisering, kommunikation, produktion och handel påverkar landskapet och människor levnadsvillkor. I kring detta ska eleven kunna reflektera och formulera frågor (ge)
* Ha kännedom om hur människor lever i olika miljöer i världen och vilka faktorer som påverkar deras situation. I kring detta kunna reflektera över möjligheter till förändring (ge)
Ytterligare moment:
Orsaker till fattigdom 380 (406)
Tidschema
Grundkursen håller på under 4 veckor.
Därefter går vi vidare med fortsättningskursen i 2 veckor.
Men då det visade sig att eleverna var väldigt intresserade av ämnet så är det möjligt att kursen förlängs några veckor.
Examination för kursen är:
Muntligt deltagande i klassrummet. (ställa frågor, vara aktiv, vidarutveckla osv.)
Uppgift till lag och rätt.
Prov på grundkursens moment. (ev flera små prov)
Storyline. Muntlig redovisning i klassen och ett skrifligt dokument. (kriterier kommer)
Prov på lag och rätt 17 september!
Rättsystemet - Lagar, regler och ordning!
Torsdag vecka 35
Pass 1 (1 h och 20 min)
Gemensamt snack om SO. Hur ska man tänka nu? Betyg och så... frågor och diskussion Hur ska vi hade det på lektionerna?
Jag presenterar ämnet och lite kort om vårt upplägg.
Alla får små häften och sedan kör vi igång.
* En brainstorm om tankar kring regler, lagar ordning. Sverige kontra världen.
* Regler hemma, skolan, samhället... Hur upp rätt håller man dem? Straff? (stencil)
* Om det är läge, köra en fyra – hörns – övning (stencil)
* Allmänt snack om brott vi minns i Sverige...tidningar och medias roll.
Vi läser därefter gemensamt igenom sida 89-91 och diskutera sedan några saker kring detta för att få veta vilka skyldigheter och rättigheter vi har i Sverige.
Därefter rast eller så förklarar jag vilka uppgifter vi ska göra.
För alla: Läsning och frågor:
Läs sida 57 – 68, svara på frågorna 1-3 s 68
Läs sidorna 76 – 81, svara på frågorna 1-7 s 80
Lättare uppgift:
1. Fundera ut en brott som du hört om och berätta i stora drag om vad som hände.
* Vart skedde det (stad, mordplats, beskriv)
* Vilka var inblandade (offer, förövare, vittnen)
* Vad hände? Hur skedde brottet?
2. Beskriv utifrån samhällesboken brottets gång. Vad blev slutligen påföljden? Vad tycker du om det? Hade du ändrat på något om du helt fritt fick bestämma?
3. Viktigt att du bygger ut lite för att få med dina egna tankar och funderingar
(I detta ska ett skriftligt dokument lämnas in, minst 200 ord)
Svårare uppgift:
Använd exemplet med misshandel i läroboken (eller ett verkligt fall) för att beskriva det svenska rättsystemet. I beskrivningen ska du använda begreppet brott, förundersökning , straffmyndig, åtal, rättegång och påföljd. I svaret ska du också ge förslag på och bedöma olika åtgärder som skulle ha kunnat förhindra misshandel.
Att tänka på:
- Samhälle (skola) kontra individ
* Vård, straff eller hjälp?
* Effekter av dina förslag. Fördelar respektive nackdelar.
* Argumentera för din sak.
* Orsaker till brottet (ungdomsbrottslighet)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vilka sköldpaddor gäller detta för-endast 8:orna eller även 7:orna?
SvaraRadera