fredag 2 oktober 2009

Planering NO arbetsområde 1 09/10 åk 8-9

Labsäkerhet - Föreningar, reaktioner och omvandlingar åk 8-9

Mål att sträva mot:

Att väcka intresse för kemiämnet, samt förklara och motivera dess laborativa karaktär.
Att öka elevernas färdigheter och förtrogenhet i laborativt arbete
Att visa kemins spännvidd från kökets bullbak till laboratoriets provrör. Kemi är inte bara forskare som framställer spännande saker i sitt laboratorium – hela vår vardag är faktiskt kemi.

Mål att uppnå på grundläggande nivå:

Att kunna utföra laborationer och använda gasolbrännare på ett säkert sätt
Att ha grundläggande förståelse för begreppen atom, grundämne, molekyl, kemisk förening och kemisk reaktion
Att känna till egenskaperna hos några specifika ämnen och kemiska reaktioner
Att känna till och kunna beskriva de olika aggregationstillstånden, flytande, fast och gasform
Att förstå att man som naturvetare gör modeller för att förstå verkligheten och att atomkulor och molekylskellett är sådana.
Att känna igen en kemisk formel och förstå varför den används
Att känna till skillnaden mellan blandningar, rena ämnen och separationer
Att känna till olika separationsmetoder
Att känna till att atomens struktur spelar roll för dess förmåga att binda sig till andra atomer samt känna till några olika former av kemiska bindningar
Att kunna skilja på naturvetenskapliga och andra argument

Mål att uppnå utöver grundläggande nivå:
Att kunna förklara enklare kemiska formler
Att förstå skillnaden mellan lösningar och emulsioner
Att kunna förklara olika typer av kemiska bindningar och förstå hur dessa skiljer sig
Att kunna använda begreppen ovan så pass att man klarar att använda dem i nya situationer
Att utföra de flesta laborationerna och uppgifter med liten handledning samt förklara och inse betydelsen av resultaten
Att kunna använda kunskaperna från avsnittet för att formulera argument kring miljö- och samhällspåverkan

Tidsplan:


v.37 Vi fortsätter att diskutera vad kemi kan vara och vad kemikunskaper kan användas till genom laboration och andra erfarenheter. Vi tar ”brännarkörkort”och börjar lära oss hur man kan gå tillväga för att identifiera okända ämnen och vätskor.

v.38 Övernattning i Alby

v. 39 Vi fortsätter identifieringsarbetet och börjar att jobba med och diskutera atomer, molekyler, grundämnen och kemiska föreningar

v.40 Vi jobbar med kemiska reaktioner och formler för att sedan jobba med de olika aggregationstillstånden. Stelning, smältning, kondensering och förångning gås igenom.

v.41 Buffertvecka

v. 42 Vi fortsätter med de olika tillstånden och inleder arbetet med att se på hur ämnen blandas.

v.43 När vi sett hur ämnen blandas kollar vi hur man kan göra för att separera olika ämnen. Vi återkommer till atomen och det periodiska systemet och fördjupar oss genom att se på atomens delar och hur dess uppbyggnad har betydelse för hur atomer binder sig.

v.44 Höstlov!

v. 45 Vi tittar närmare på joner, jonbindning och jonföreningar

v. 46 Fortsättning jonbindning men vi tar även och tittar lite på neutroner isotoper och atommassor, här skriver vi även redovisningsuppgiften.

Redovisning

I provet kommer det att ingå att skriva en kort berättelse om en möjlig dag i ditt liv där du gör kopplingar till begreppen som vi arbetat med under arbetsområdet.

Berättelsen kan innehålla situationer då du under dagen kommer att tänka på atomer, grundämnen, kemiska föreningar och kemiska reaktioner. Berättelsen ska även visa att du förstår hur ämnen kan skifta mellan fast, flytande och gasform. Den bör även innehålla en beskrivning av någon form av separation av olika ämnen. Berättelsen ska även innehålla en bild på en molekylmodell. För att visa kunskaper utöver grundläggande nivå bör man få med en kemisk reaktionsformel och komma in på något ämne som går att argumentera kring, exempelvis någon form av kemisk miljöpåverkan.

Exempel kan vara när vi äter och gör i ordning mat, transporterar oss till och från skolan eller utövar fritidsaktivteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar